AcasăTerapiiPsihologiePsihologie și Nutriție | Aesthesis Psihologi Madrid - Descoperă echilibrul dintre minte...

Psihologie și Nutriție | Aesthesis Psihologi Madrid – Descoperă echilibrul dintre minte și trup pentru o viață plină de satisfacții!

Psihologie și Nutriție | Aesthesis Psihologi Madrid – Descoperă echilibrul dintre minte și trup pentru o viață plină de satisfacții!

Importanța alimentației pentru sănătatea noastră este un proces conștientizat, iar astfel trebuie să avem grijă de ea. V-ați gândit vreodată la importanța alimentației? Care sunt consecințele obiceiurilor alimentare nesănătoase asupra sănătății noastre și ce se află în spatele lor? Nutriția reprezintă o funcție vitală care constituie o bază fundamentală în viața oamenilor. Tipul de alimentație pe care îl avem influențează în mod semnificativ starea noastră de bine fizică și emoțională și este legat de apariția multor boli precum obezitatea, diabetul sau chiar cancerul. Schimbările în societate, cultură și mass-media au o mare influență asupra alimentației noastre. În prezent, factori precum intensificarea programului de lucru, creșterea popularității mâncărurilor gata preparate și costul scăzut al alimentelor bogate în grăsimi saturate facilitează adoptarea unor obiceiuri alimentare nepotrivite care au consecințe grave asupra sănătății noastre.

Relația între psihologie și nutriție

Dar nu numai factorii legați de mediul social și profesional influențează obiceiurile alimentare, ci și relația dintre modul de alimentație și aspectele psihologice este relevantă. De multe ori, obiceiurile alimentare nesănătoase derivă din prezența unor variabile psihologice cum ar fi: obiective nerealiste, cum ar fi dorința de a pierde mult în greutate într-un timp scurt; nemulțumirea față de imaginea corporală, cum ar fi neadecvarea la idealul de frumusețe impus în mediul socio-cultural; stresul, cauzat de cauze profesionale, emoționale, sociale; starea de spirit scăzută, foarte frecventă, care poate fi provocată de o varietate de cauze: muncă, relații sociale, probleme cu partenerul, evenimente traumatizante precum moartea unui membru al familiei; lipsa de motivație pentru a duce o viață sănătoasă, cu obiceiuri alimentare bune, poate fi, de asemenea, cauzată de multiple cauze de diferite naturi. Aceste variabile psihologice pot fi atât originea, cât și cauza unei alimentații defectuoase, adică aceste variabile psihologice pot apărea ca urmare a unei alimentații nesănătoase sau, dimpotrivă, aceste variabile pot fi cauza care provoacă o alimentație nesănătoasă. Acest tip de proces poate promova adoptarea unor obiceiuri de supradozaj sau restricție alimentară, favorizând astfel apariția tulburărilor de comportament alimentar, cum ar fi „tulburarea de hiperfagie compulsivă”, care implică un exces de alimente, sau anorexia, care implică un aport alimentar insuficient.

Alimentația emoțională și psihologia nutriției

Există o relație evidentă între emoții și nutriție, așa cum s-a evidențiat în secțiunea anterioară. Este ceva obișnuit, de multe ori promovat de mass-media, serialele TV, publicitatea, rețelele sociale și în general mediul socio-cultural. De exemplu, este foarte obișnuit în filmele sau serialele în care personajele consumă alimente grase în momente de instabilitate emoțională, precum obiceiul de a consuma cantități mari de înghețată de ciocolată când un personaj a avut o zi proastă în ficțiune. Această relație dintre emoție și nutriție se numește „alimentație emoțională” și este definită ca acele comportamente alimentare influențate de emoții și stări de spirit ale persoanelor, în care se utilizează o dietă sau se consumă anumite alimente pentru a gestiona procese psihologice, cum ar fi anxietatea. Alimentația emoțională se încadrează în „psihologia nutriției”, care este ramura psihologiei responsabilă de abordarea problemelor de natură psihologică care afectează alimentația. Este important să identificăm relația dintre starea noastră emoțională și consumul de alimente, deoarece în momentele dificile prin care trecem și care adesea generează anxietate mare, este obișnuit să recurgem la obiceiuri alimentare nesănătoase pentru a încerca să le compensăm. În spatele obiceiurilor alimentare ale fiecărei persoane există diferite variabile de natură psihologică care influențează numărul de mese pe care le facem, viteza cu care consumăm alimentele, ce alimente consumăm etc.

Obiceiuri sănătoase în psihologie și nutriție

Din toate cele menționate mai sus, este esențial să cunoaștem obiceiurile sănătoase care ne ajută să avem o alimentație variată și echilibrată și să optimizăm starea noastră emoțională și calitatea vieții în general. Unele dintre aceste obiceiuri care favorizează menținerea unei nutriții adecvate și obținerea unei stări mai bune fizice și emoționale sunt: – Să facem 5 mese pe zi. – Să consumăm zilnic 5 sau mai multe porții de fructe, legume și leguminoase. – Să reducem consumul de alimente preparate, gata preparate, prăjituri și dulciuri. – Să facem exerciții fizice în mod regulat și sistematic, exercițiile fizice aduc multiple beneficii organismului, atât la nivel fizic, cât și psihic, la orice vârstă. – Să facem activități recreative și plăcute care să ne ajute să ne menținem starea de spirit bună.

Există o relație clară între aspecte biologice, psihologice și nutriționale și consecințele pe care le are adoptarea unor obiceiuri alimentare nesănătoase asupra sănătății noastre. De aceea, este necesară existența unei discipline precum psihologia nutriției, care să abordeze aceste situații, chiar și fără o afecțiune specifică explicită. Psihologia nutriției joacă, prin urmare, un rol important în atingerea stării noastre de bine fizic și emoțional, precum și în ajutorul oferit pentru identificarea comportamentelor alimentare inadecvate și înlocuirea acestora cu altele mai sănătoase. Putem spune că această ramură a psihologiei acordă importanță grijei noastre atât interioară, cât și exterioară. Suntem ceea ce mâncăm, dar ceea ce mâncăm ne poate ajuta să fim mult mai mult decât suntem Alice May Brock (28-2-1941, Brooklyn, New York). Artistă americană și ocazional scriitoare, a gestionat trei restaurante de succes în SUA.

Referințe: Fuillerat, A. Psicología y nutrición en el desarrollo ontogenético en la edad infanto-juvenil. Nutrición hospitalaria, 4 (1), pp.209-224. García-Allen, J. (n.d.) Psicología y nutrición: la importancia de la alimentación emocional. Psicología y Mente. Retrieved from: https://psicologiaymente.net/nutricion/psicologia-nutricion-alimentacion-emocional González, P. (2019, July 29) ¿Sabes qué es la alimentación emocional? La Mente es Maravillosa. Retrieved from: https://lamenteesmaravillosa.com/la-alimentacion-emocional/

RELATED ARTICLES
chatbot

Discută online cu asistenții noștri virtuali. Întreabă și primește răspunsuri la întrebările tale.

Calculator calorii pentru slăbire

Calculator calorii pentru slăbire

Vrei să știi câte calorii ar trebui să consumi zilnic pentru a pierde în greutate?

Cât costă un implant dentar?

Cât costă un implant dentar?

Teste psiho și de personalitate

Cele mai citite