AcasăTerapiiPsihologieCum știu dacă am stres? Descoperă mai multe despre semnele și simptomele...

Cum știu dacă am stres? Descoperă mai multe despre semnele și simptomele stresului în România!

Cum știu dacă am stres? Descoperă mai multe despre semnele și simptomele stresului în România!

Cuvântul „stres” a devenit parte a vocabularului cotidian, fiind folosit pentru a face referire la situații care ne depășesc sau cu care ne este dificil să ne confruntăm. Dar, ce este cu adevărat stresul? Cum poate fi identificat? Cum poate fi redus stresul?

Ce este stresul?

Stresul este, de fapt, o reacție adaptativă care ajută individul să facă față necesităților mediului înconjurător. O caracteristică esențială a ființei umane este capacitatea de a se adapta la schimbare, iar stresul este necesar pentru a ne adapta la schimbările continue cu care ne confruntăm în viață, fie că sunt schimbări negative – cum ar fi un deces, o boală, o despărțire sau o concediere – sau schimbări pozitive – precum începerea unei relații sentimentale, așteptarea unui copil sau o promovare la locul de muncă. Atunci când experimentăm stres în astfel de situații sau schimbări, sistemul nostru fiziologic se ajustează pentru a menține un echilibru psihologic. Acest tip de stres, „pozitiv”, ajută corpul și mintea să rămână într-o stare sănătoasă și vitală. Stresul devine o problemă atunci când cererea mediului depășește capacitatea persoanei de a face față acestora, adică atunci când o situație ne depășește din cauza lipsei resurselor necesare, a complexității ridicate a taskului, a efortului intens necesar, a lipsei de timp etc.

Astăzi, stilul de viață actual, caracterizat de nevoia de mobilitate în marile orașe, de intensificarea zilei de lucru cu o cerere ridicată de sarcini și de dificultatea concilierii vieții personale și profesionale, contribuie în mod semnificativ la apariția stresului excesiv.

Când stresul devine o problemă, acesta poate avea un impact semnificativ asupra vieții persoanelor la diferite niveluri (fizic, mental, profesional, familial etc.). De aceea, este de o importanță remarcabilă depistarea stresului cât mai devreme posibil, deoarece, de obicei, conștientizarea apare atunci când încep să se identifice consecințele grave ale acestuia.

Cum să știi dacă ai stres?

Având în vedere impactul semnificativ al stresului asupra vieții oamenilor, este important să se detecteze anumite indicii care pot indica prezența acestuia. Semnele cele mai comune și evidente ale stresului sunt:

Probleme de memorie, de exemplu, o persoană uită de mai multe ori unde a lăsat ceva.

Dificultăți de concentrare, persoana nu este capabilă să se concentreze asupra unei anumite sarcini.

Preocupare constantă și excesivă față de problemele cotidiene, indiferent de relevanța acestora.

O iritabilitate crescută care generează un număr mai mare de conflicte interpersonale.

Dificultăți în relaxare și în a te bucura de o activitate (de exemplu, cititul sau vizionarea unui film).

Probleme fizice frecvente ca rezultat al slăbirii sistemului imunitar (cum ar fi răcelile, durerile în piept, constipația etc.).

Scăderea apetitului sexual fără o cauză justificată.

Schimbare de obiceiuri și/sau schimbări fiziologice: mușcatul unghiilor, mâncatul excesiv sau consumul minim de alimente, dificultatea de a adormi, apariția de ticuri nervoase etc.

Aceste semnale indică prezența problemelor de stres, motiv pentru care este important să se ia măsuri pentru a le rezolva cât mai repede posibil și pentru a evita complicarea situațiilor.

Cum să reduci stresul?

După ce ai identificat semnele și simptomele stresului, poți aplica anumite strategii pentru a preveni, gestiona sau ameliora stările stresante. Iată câteva dintre cele mai recomandate:

Fă exerciții fizice: este dovedit că în timpul activității fizice nu doar că crește nivelul de energie și se eliberează frustrarea, dar creierul eliberează și substanțe care stimulează senzațiile de bunăstare.

Adoptă o dietă sănătoasă: limitează consumul de produse bogate în zahăr și consumă multe legume, fructe și proteine slabe pentru a crește nivelul de energie la nivel corporal și mental.

Dormi între 7 și 9 ore: un somn bun ne încarcă cu energie și ne ajută să gândim mai clar.

Bucură-te de planuri de timp liber: o plimbare, ascultarea muzicii, mersul la cinema sau la expoziții ne ajută să ne „deconectăm” și să ne relaxăm.

Petrece timp cu familia și prietenii: bucură-te de compania persoanelor apropiate, cărora le poți transmite situațiile stresante cu care te confrunți. A putea să te „descarci” emotional este foarte important.

Învață noi moduri de relaxare: practicarea tehnicilor de relaxare este un instrument foarte util pentru a reduce pulsul și presiunea sângelui, îmbunătățind starea fizică și mentală. Un terapeut ne poate ajuta să le dezvoltăm, dar le putem învăța și din cărți sau prin vizionarea de videoclipuri.

Învață să spui „nu”: trebuie să învățăm să spunem „nu” atunci când suntem suprasolicitați la locul de muncă sau în viața de acasă și să abordăm problema pentru a găsi o soluție.

Cere ajutor: să cerem ajutor atunci când ne simțim rău nu este un semn de slăbiciune, ci un exemplu de forță. Toți putem avea nevoie de ajutorul celorlalți sau al unui profesionist la un moment dat în viața noastră.

Când să mergi la terapie pentru stres excesiv

Pe lângă toate dificultățile pe care le implică stresul excesiv de la începutul său, dacă acesta nu este menținut sub control, un stres constant poate cauza chiar și probleme grave de sănătate, cum ar fi diabetul sau numeroase afecțiuni cardiace. Cu toate acestea, înainte de a ajunge la astfel de extreme, există tratamente foarte eficiente în psihoterapie pentru stres, care se concentrează pe evaluarea și abordarea acestuia. Dacă problemele de stres persistă în timp și nu reușim să ne îmbunătățim starea fizică și mentală, este bine să apelăm la un specialist care să ne ajute să ne confruntăm cu situația și să ne recuperăm. La Aesthesis avem profesioniști specializați care deja au ajutat numeroase persoane să-și îmbunătățească calitatea vieții, eliminând stresul excesiv care le afecta bunăstarea.

În concluzie, stresul este o re

RELATED ARTICLES
chatbot

Discută online cu asistenții noștri virtuali. Întreabă și primește răspunsuri la întrebările tale.

Calculator calorii pentru slăbire

Calculator calorii pentru slăbire

Vrei să știi câte calorii ar trebui să consumi zilnic pentru a pierde în greutate?

Cât costă un implant dentar?

Cât costă un implant dentar?

Teste psiho și de personalitate

Cele mai citite